JUDİTH HOLOFERNES’İN KAFASINI KESERKEN




JUDİTH HOLOFERNES’İN KAFASINI KESERKEN
(CARAVAGGİO)
              
            
 (Judith Holofernes'in Kafasını Keserken)

  Açıkça ve peşinen belirtmem gerekir ki tablo oldukça korkunç gözükmesine karşın sanat camiasında genel dikkat çeken şey tablodaki insanların ifadeleridir. Benim ilgimi çeken kısmı da hem bu ifadeler hem de Caravaggio’nun sanat algılayışı. Caravaggio’yu tanımak, sanat anlayışını incelemek ardından da eser üzerinde bu sanat anlayışlarının etkilerini göstermek istiyorum.
              Sanatçının resmettiği olay İncil’den alınmış bir hikâye. Yahudilerin Asurlular tarafından istila edildiği dönemlerde erdemi temsilen Judith’in, günahı temsil eden Helofernes’i nasıl öldürdüğünü ve Yahudileri kurtarışını anlatıyor. Judith Yahudilere ihanet ediyormuş gibi davranarak kendini ve hizmetçisi Abra’yı Asur kampına kabul ettirir. Judith güzelliği sayesinde kendine aşık ettiği Holofernes’i bir ziyafet sonrası sarhoş görünce Holofernes’in kafasını keser. Abra’nın elinde tuttuğu çantaya kafayı koyup kamptan çıkan Judith Asurlulara korku salarak kaçıp gitmelerine sebep olur. İstila altında olan Yahudiler kurtulur. 
(Caravaggio)
               Caravaggio ışık ve gölgeyi mükemmel denebilecek şekilde kullandığı eserde arka plandaki yoğun siyahlar üzerine işlediği parlak renkleri etkiyi arttırması için özenle seçmiş. Barok tarzının önemli isimlerinde olan Caravaggio, tarzın gerekliliği olan abartılı hareketleri ve net gözüken detayları hikâyenin en can alıcı anını işleyerek eserin barok tarzın en iyi tabloları arasında yer almasını sağladı. Barok tarzının da sayesinde tablodaki karakterlerin yüz hatları ve mimikleri net biçimde çizildiğinden tablodaki vahşetin önüne geçebilen bir ilgi topladı.
               Temsil ettiği kavramlar bakımından karakterlerin tasarımı da oldukça önemli. Örneğin günah temsili Holofernes kaslı ve güçlü tasvir edilmişken Judith tam bir zarafet emsalidir. Öyle ki yaptığı korkunç eylemden içten içe etkilendiği yüzüne yansımış. Bu tezat Abra’nın Judith için azmettirici olduğu düşüncesiyle bastırılabilir. Dikkat edilirse Abra’nın surat ifadesi bir an önce Holofernes’in kellesini elindeki çantaya koymak istercesine acımasızdır. Judith zar zor bakabilmesine rağmen Abra acımasızca gözlerini Holofernes’e dikmiş haldedir.
Karakterlerin incelemesi ve sanatçı gözünden yorumu bu kadar detaya sahipken Caravaggio’ya saygı duymamak çok zor hale geliyor. Kaldı ki kendi dönemi sonrası sanatçıları etkilemiş ve karanlık-aydınlık dengesi üzerine detaylı çizimleri uzun yıllar ardından gelenlerin ulaşamayacağı bir çıta olarak Caravaggio’yu zirvede tutmuştur. 1600’lü yıllarda eserlerini ortaya koyan sanatçının eserlerini işleyiş biçimi çağın değerlerine sahip olmasının yanı sıra eserleriyle ortaya koyduğu bakış açısıyla eşsiz ve çağ ötesidir. Bütün bu alt başlıklar hem Caravaggio’yu hem de eserlerini günümüze taşıyan detaylardır.

(İsa'nın Kırbaçlanması)

(Saint Jerome)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ZEVAHİR BÖLÜM 1: DİLHUN

GUERNICA