JUDİTH HOLOFERNES’İN KAFASINI KESERKEN
JUDİTH HOLOFERNES’İN
KAFASINI KESERKEN
(CARAVAGGİO)
(Judith Holofernes'in Kafasını Keserken)
Açıkça
ve peşinen belirtmem gerekir ki tablo oldukça korkunç gözükmesine karşın sanat
camiasında genel dikkat çeken şey tablodaki insanların ifadeleridir. Benim
ilgimi çeken kısmı da hem bu ifadeler hem de Caravaggio’nun sanat algılayışı.
Caravaggio’yu tanımak, sanat anlayışını incelemek ardından da eser üzerinde bu
sanat anlayışlarının etkilerini göstermek istiyorum.
Sanatçının
resmettiği olay İncil’den alınmış bir hikâye. Yahudilerin Asurlular tarafından
istila edildiği dönemlerde erdemi temsilen Judith’in, günahı temsil eden
Helofernes’i nasıl öldürdüğünü ve Yahudileri kurtarışını anlatıyor. Judith
Yahudilere ihanet ediyormuş gibi davranarak kendini ve hizmetçisi Abra’yı Asur
kampına kabul ettirir. Judith güzelliği sayesinde kendine aşık ettiği
Holofernes’i bir ziyafet sonrası sarhoş görünce Holofernes’in kafasını keser.
Abra’nın elinde tuttuğu çantaya kafayı koyup kamptan çıkan Judith Asurlulara
korku salarak kaçıp gitmelerine sebep olur. İstila altında olan Yahudiler
kurtulur.
(Caravaggio)
Caravaggio
ışık ve gölgeyi mükemmel denebilecek şekilde kullandığı eserde arka plandaki
yoğun siyahlar üzerine işlediği parlak renkleri etkiyi arttırması için özenle
seçmiş. Barok tarzının önemli isimlerinde olan Caravaggio, tarzın gerekliliği
olan abartılı hareketleri ve net gözüken detayları hikâyenin en can alıcı anını
işleyerek eserin barok tarzın en iyi tabloları arasında yer almasını sağladı.
Barok tarzının da sayesinde tablodaki karakterlerin yüz hatları ve mimikleri
net biçimde çizildiğinden tablodaki vahşetin önüne geçebilen bir ilgi topladı.
Temsil
ettiği kavramlar bakımından karakterlerin tasarımı da oldukça önemli. Örneğin
günah temsili Holofernes kaslı ve güçlü tasvir edilmişken Judith tam bir
zarafet emsalidir. Öyle ki yaptığı korkunç eylemden içten içe etkilendiği
yüzüne yansımış. Bu tezat Abra’nın Judith için azmettirici olduğu düşüncesiyle
bastırılabilir. Dikkat edilirse Abra’nın surat ifadesi bir an önce
Holofernes’in kellesini elindeki çantaya koymak istercesine acımasızdır. Judith
zar zor bakabilmesine rağmen Abra acımasızca gözlerini Holofernes’e dikmiş
haldedir.
Karakterlerin
incelemesi ve sanatçı gözünden yorumu bu kadar detaya sahipken Caravaggio’ya
saygı duymamak çok zor hale geliyor. Kaldı ki kendi dönemi sonrası sanatçıları
etkilemiş ve karanlık-aydınlık dengesi üzerine detaylı çizimleri uzun yıllar
ardından gelenlerin ulaşamayacağı bir çıta olarak Caravaggio’yu zirvede
tutmuştur. 1600’lü yıllarda eserlerini ortaya koyan sanatçının eserlerini
işleyiş biçimi çağın değerlerine sahip olmasının yanı sıra eserleriyle ortaya
koyduğu bakış açısıyla eşsiz ve çağ ötesidir. Bütün bu alt başlıklar hem
Caravaggio’yu hem de eserlerini günümüze taşıyan detaylardır.
(İsa'nın Kırbaçlanması)
(Saint Jerome)
Yorumlar
Yorum Gönder