REZERVUAR KÖPEKLERİ
REZERVUAR
KÖPEKLERİ
Sinema,
günümüzde geldiği konum gereği içinde sayısız özgün içerik barındırıyor. Bu
içerikler elbette çeşitli yönleriyle birbirlerini etkiliyor fakat bazen bazı
yönetmenler çıkıp öylesine basit mantıklar üzerine oturtulmuş öylesine farklı
işler çıkartıyor ki artık o içeriklere özgün demek yetersiz kalıyor. İçerik
olarak bahsedilen kısımlar senaryo, sinematik ve konunun işleniş tarzı gibi
temellendirildiğinde her bir kısmın ayrı ayrı özgün nitelikler taşıması filmin
yepyeni bir sinema algısı oluşturmasına olanak sağlıyor. Bütün bunlar göz önüne
alındığında tek bir filmle bu algıyı oluşturmak oldukça zor görünse de bunu
başaran yönetmenler ve filmler var. Üzerinde konuşmak istediklerim ise; Quentin
Tarantino ve Rezervuar Köpekleri.
Sinemada
gerçeklik algısının tiyatrodakinden farksız ilerlediği dönemde, yani gösterilen
her şeyin hikâyeye veya verilmek istenen mesaja hizmet etmesinin gerekli olduğu
görüşünden sapılmadığı dönemde Quentin Tarantino, Rezervuar Köpekleri’yle
anlamsız ve boş diyaloglar, abartılı şiddet sahneleri ve doğrusal ilerlemeyen
zaman gibi alışılmışın dışında faktörlerin temel alındığı bir film ortaya
çıkardı. Film bir soygun filmiydi. İşinde usta insanlardan oluşan ekibin içine
sızan polis memuru sebebiyle başarısız sonuçlanan planı ve sonrasında yaşananları
anlatan film, her sahnesinde günlük muhtemel konuşmalara yer veriyor ve
tamamıyla abartısız karakterleriyle bu sahneleri o kadar gerçekçi kılıyordu ki
izleyici hayatın gerçek akışını asla kaybetmeden filmi takip edebiliyordu. Bu
durum sinemada daha önce görülmemiş boyutta bir gerçeklik deneyiminin
kapılarını açıyordu.
Gerçeklikten
söz etmişken şiddet sahnelerinin kesintisiz ve normalden uzun sahnelerden
oluşması, ölümün öncesindeki can çekişme anlarının her aşamasının yüzümüze vura
vura işlenmesi gibi yanlarıyla Rezervuar Köpekleri izlenmesi oldukça zor bir
film. Filmin ilginç yanlarından biri de bütçe yetersizliğinden dolayı soygun
sahnesinin çekilememiş olması. Soygun sahnesinin eksikliğinin diyaloglarla
kapatılmaya çalışılmış ve büyük oranda da başarılmış olması yönetmen Quentin
Tarantino’yu tebrik etmekten başka alternatif bırakmıyor. Soygun sahnesi
olmayan bir soygun filmi olması, abartılı şiddet öğeleri ve alışılmamış
diyaloglarıyla Rezervuar Köpekleri, yalnızca özgün değil aynı zamanda da eşsiz
bir eser olarak nitelendirilebilir.
Filmin finalini pek anlatmak istemesem de oldukça çarpıcı olduğunu söylemem gerekir. Her yanıyla bu film Quentin Tarantino’nun diğer filmlerine bir hazırlık niteliğinde. Bütün filmleri göz önüne alındığında Tarantino yeni bir algı oluşturmayı başarmış yeni yüzyılın en büyük sinema dâhilerinden biri. Onun bu yolda çektiği ilk film Rezervuar Köpekleri de bu algının en iyi temsilcilerindendir demek aslında eseri en iyi özetleyecek tanım olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder